ויטראז'-
אמנות בת מאות שנים, שחוזרת ותופסת מקום של כבוד באמנות ועיצוב של ימינו. הויטראז' הינו שילוב של זכוכית צבעונית ברמות שונות של שקיפות וטקסטורה, בתאורה טבעית או מלאכותית. שילוב זה יוצר אמנות דינמית - משתנה בהתאם לתנאי האור. הויטראז'- מחליף פנים במשך שעות היממה ובין עונות השנה. ויותר מכך, כאשר אתם מתבוננים בויטראז' תשנו את זוית הראיה, תתבוננו בויטראז מזוית שונה ותגלו הפתעות. כאשר הויטראז' מקבל שמש ישירה, נכנס אור צבעוני לחלל החדר מלא אוירה יחודית אך ורק לאמנות הויטראז' בגלל איכותה הגבוהה של הזכוכית . הטכניקה - חיתוך זכוכיות צבעוניות לפי הסקיצה וחיבורן על ידי הלחמה. המלצה חמה - את הויטראז' להכניס לבידודית [בין 2 זכוכיות שקופות] כדי להגן עליו לאורך שנים רבות.לצורך כך רצוי תכנון מוקדם לפני ביצוע מסגרת לחלון, דלת , תקרה, רצפה מוארת ועוד...והתוצאה הסופית תכנון ועיצוב ויטראז'- לפני שאנו ניגשים לתכננן ויטראז לחלונות צריך לקחת בחשבון מ"ס נתונים. כמות האור הנכנסת, הצללה מהשמש, הסתרה{ שלא יראו מהחוץ פנימה} או לחלופין, לראות גם את הנוף הנשקף, לשלב ולהכניס אותו פנימה. הצורה הארכיטקטונית של המבנה ובאיזה צד נמצאים החלונות, האם יש שמש ישירה{ הויטראז בשיא יופיו} לרוב נראה ויטראז' כאשר האור מגיע מאחור. בשעות היום מתוך הבית ובלילה כאשר הבית מואר,מבחוץ. אבל כאשר נשתמש בזכוכיות אטומות , הויטראז' יראה מ-2 הצדדים בו זמנית [שונה מכל צד} וזו איכות הויטראז - פנים רבות לו. גודל החלונות - גדולים, האם צריכים חלוקה פנימית {יפריע או לא לעיצוב - העין מתגברת על חלוקה עם התמונה שלמה} או הגנה. לבסוף התוכן - הנושא והסגנון - צריכים להתאים למבנה, לקהילה, לבונה הפרטי {החלטות קשות} ולשם כך אנו באים לעזרתכם ביעוץ והכוונה תוך שימת דגש על שיתוף פעולה איתכם {בתכנון} והבנת הרצונות שלכם. לא גמרנו - צבעים - מותאמים למבנה לנושא והצבעים שאתם אוהבים. התאמה סופית של צבעים אנו עושים ואתם מקבלים סקיצה צבעונית לאישור.ולבסוף המחיר גם קובע את העיצוב. [ככל שיש יותר חלקים - העבודה יותר מורכבת - המחיר עולה} אנו נתאים לכם ויטראזים במסגרת התקציב שלכם. קשה לקבוע במפורש מהם מקורות אומנות הויטראז' משום שזו צורת אומנות שנוגדת את הגישה הקלאסית, שמודדת ארועים על פי סדר כרונולוגי. כשמחפשים עובדות היסטודיות לתחילתה של אומנות הויטראז'ים יש חלל ריק בתקופה זו. אומנות הויטראז' פרצה מתוך אמנויות קימות. הדימיון בחומר ובטכניקות בין אומנות הויטראז' לאומנויות אחרות מימי הביניים שרירה וקימת. כולל אמנות המוזאיקה ואומנות האמאיל. תחילה קושטו המרצפות בכנסיות ולאחר מכן עברו גם לקישוט הקירות והכיפות. במקום אבנים קשות של חתיכות קרמיקה, נעשו קירות הפסיפס מחתיכות קטנות של זכוכית צבועה המותאמות זו לזו, בהן גם השתמשו אמני הויטראז' בימי הביניים. הרעיון של עשיית מסגרות עופרת כדי להחזיק את חתיכות הזכוכית נעשה כנראה בהשראת אומנות הצורפות והאמאיל.אומנים גילו ששבבי עופרת טחונים למשחה אחת עם אבקת זכוכית יכולים לשמש כתמיסה צובעת לעיטורים מדויקים על הזכוכית ולהשרף בטמפרטורה הנמוכה מנקודת ההמסה. ואכן ראשיתו של הויטראז' היכן שהוא במאה ה- 12 עם בניית הכנסיות הגותיות.המטרות העיקריות היו: לסגור את הפתחים ולהאיר את האולמות הגדולים. כיון שלא היו עדיין לוחות זכוכית בגדלים כאלה- הויטראז' סיפק פיתרון אידיאלי. חתיכות של זכוכית צבעונית שחוברו יחדיו בעזרת עופרת לכלל יצירה שלמה שסגרה את הפתחים הגדולים. יצירה שהעניקה תחושה של מסתורין וקדושה תוך שימוש בתמונות מן התנ"ך והברית החדשה. במשך הזמן השתכלל הרעיון ולבש צורות חדשות. שטח החלון חולק בקווי חלוקה גיאמטריים ולא בחלוקה אקראית. ולצד אירועים דתיים הוסיפו תיאור אירועים מחיי המלכים במדינות בהן נוצרו. ואכן אמנות הויטראז' החלה לשגשג ברחבי אירופה. ברבות השנים נדד הויטראז' והגיע גם לבתים פרטיים, אולמות ציבור ובתי כנסת ברחבי העולם.בתחילת המאה ה- 20 חלה מהפכה בעולם הויטראז'. 2 אמנים מניו יורק- לואיס קומפורט טיפאני וג'ון לה פארג' החלו ליצר עבודות ויטראז' בתלת מימד, בעלות נפח בעזרת סרט נחושת. בניגוד לוטראז'ים מימי הביניים בהם ציירו על הזכוכית, השתמשו טיפאני ולה פארג' בזכוכיות צבעוניות עם טקסטורה ומעברי צבע מגוונים. זכוכית צבעונית זו שימשה ומשמשת גם היום למעשה כלוח הצבעים של אמן הויטראז'. בעשורים האחרונים זכה הויטראז', על סוגיו השונים, לעדנה מחודשת. בבתים פרטיים רבים משתמשים בויטראז' למטרות אסתטיות ופרקטיות כאחד, כדי להעניק לחלל נופך עשיר, מיוחד ויוקרתי. בבתי כנסת ומבני ציבור מפארים את חלל המבנה באושר של צבעים ושמחה בלב.